Sectoroverschrijdende samenwerking en verticale integratie vormen de sleutel tot het succes van Open Banking - ThePaypers

2022-04-21 13:05:07 By : Mr. Bob Yu

Anna Maj, Fintech Leader bij PwC: Open Banking gaat over het verbinden van de punten in termen van het integreren van verschillende verticals en sectorenJe hebt een indrukwekkende professionele reis achter de rug, waarbij je kennis hebt verzameld van invloedrijke adviesbureaus, organisaties, waaronder een van de Big Four.Kun je ons iets vertellen over je achtergrond en waar je het meest gepassioneerd over bent als het gaat om fintech en betalingen?Ik zit al 20 jaar in het betalingsverkeer en ben begonnen bij Citibank.Ik heb altijd met innovatie te maken gehad.In 2020 vier ik de 20e verjaardag van mijn professionele carrière.Momenteel ben ik FinTech Leader bij PwC en stuur ik de hele fintech-agenda aan.Als onderdeel van Financial Services Advisory ondersteun ik adviesprojecten als het gaat om innovatieve financiële oplossingen en technologieën.Ook bouw ik samenwerkingsmodellen tussen banken en fintechs.We runnen onze eigen accelerator, PwC Startup Collider, gericht op het opschalen van innovatieve technologiebedrijven, voornamelijk in de CEE-regio en hen te helpen zich internationaal te ontwikkelen in nieuwe markten.Met 20 jaar ervaring in het bankwezen, waarbij ik zowel voor lokale leiders als voor internationale bedrijven (Citigroup, T-Mobile, mBank, PayTel) heb gewerkt, ben ik getuige geweest van de meeste veranderingen in financiële technologieën.en kreeg ik een veelzijdig perspectief.Ik heb altijd een grote passie gehad voor innovatie in financiële dienstverlening.In het hart van deze dynamische, snel veranderende omgeving, met alle technologische en productontwikkelingen, is iets waar ik echt van geniet.Open Banking en directe betalingen zijn de twee belangrijkste drijfveren voor innovatie.Wat beschouwt u als de meest relevante zakelijke kansen die voortkomen uit de samenvloeiing van deze twee gebieden?De functie Betaalinitiatie binnen Open Banking is nog maar het begin van het hele digitale traject.We evolueren naar een naadloze, wrijvingsloze ervaring en naar onzichtbare betalingen, op een snellere en efficiëntere manier, dus directe betalingen kunnen deze ervaring zeker verbeteren.Open Banking brengt een paradigmaverschuiving met zich mee, waarbij de overstap van kaartgebaseerde diensten (zowel online als offline) naar rekening-naar-rekeningbetalingen gaat.We zullen getuige zijn van deze geleidelijke verschuiving van kaartgebaseerde betalingen naar rekening-naar-rekening-betalingen, waarbij ook hybride kaart-naar-rekening-betalingsmodellen vallen.Binnen het paradigma van Open Banking kun je je voorstellen dat abonnementen, die momenteel via kaarten worden gedaan, worden vervangen door terugkerende transacties die vanaf een bankrekening worden gestart.Instant Payments zijn een toegangspoort tot andere (directe) diensten – zoals bijvoorbeeld instant creditering.Dus als u direct betaalt, kunt u integreren met een kredietfaciliteit, of u kunt ook integreren in deposito's.- u kunt rekeningen, termijnen, abonnementen betalen en geld besparen.Wat zijn de belangrijkste dingen die banken 's nachts wakker houden in de post-PSD2-deadline?Wat is het grootste gevaar voor hun bedrijfsmodel?Als we PSD2 puur vanuit compliance-oogpunt bekijken, zijn banken donoren van data en zijn ze verplicht hun interfaces open te stellen en de data te verstrekken aan andere spelers, zoals TPP's (derde leveranciers): fintech-bedrijven, neo -banken, technologiebedrijven of andere gevestigde partijen.Ik bekijk het API-fenomeen (Banking) niet alleen vanuit het perspectief van het verstrekken van data, maar ook van het consumeren van data.Naast compliance is er ook een zakelijke kans: banken geven niet alleen toegang tot hun gegevens, maar ze gebruiken ook API's van andere banken en andere betrokken partijen.Banken hebben een klantenbestand en vertrouwen, zodat ze de eerste keus kunnen worden, niet alleen van bankdiensten.Als banken deze kans tijdig en terecht aangrijpen, kunnen ze krachtige platforms bouwen die zijn gekoppeld aan andere verticale markten en verschillende serviceproviders.Het worden zogenaamde "one-stop-shops" voor alle betalingen of andere diensten, zelfs niet beperkt tot financiële activiteiten.Banken zullen ook naadloze end-to-end digitale reizen voor hun klanten creëren.Ik ben van mening dat nieuwkomers, met name technologiebedrijven, een bedreiging vormen voor de zittende banken, aangezien zij de mogelijkheid benutten om volledig toegang te krijgen tot bankgegevens.Ik kijk naar de grote technologiebedrijven, Google, Amazon, Alipay of WeChat.Ze hebben zowel een enorm klantenbestand als distributie klaar en zijn in staat om hun retail- en/of sociale diensten naadloos te integreren met bankieren en betalen.De belangrijkste strategie voor banken is om hun bestaande middelen en capaciteiten te benutten en deze te verbeteren met de waardepropositie van nieuwe spelers.Bank-fintech-partnerschappen kunnen daar zeker een antwoord op zijn, als 'win-win'-scenario's.Om de waarde van Open Banking te beoordelen, heeft OBIE een onderzoek uitgevoerd met gegevens van 13.000 respondenten, zowel particulieren als KMO's;slechts ongeveer 25% van de bevolking is op de hoogte van de nieuwe wetgeving.Denk je dat dit het succes van PSD2 in de weg staat?En wat zijn de beste manieren om consumenteneducatie aan te pakken?Wat zijn de voordelen voor de consument?Inderdaad, niet veel eindgebruikers zijn op de hoogte van 'Open Banking'.Een groter consumentenbewustzijn zou natuurlijk een goede zaak zijn, vooral als eindgebruikers worden voorgelicht over hun rechten en verantwoordelijkheden met betrekking tot het beschermen van privégegevens.Cruciaal is echter dat consumenten de voordelen kennen van Open Banking - de waardepropositie voor de klant - wat Open Banking als concept van het ontsluiten en integreren van het hele financiële ecosysteem praktisch voor hen betekent.Voor gebruikers is het van belang te weten hoe ze toegang krijgen tot hun financiële gegevens, wat ze met de gegevens kunnen doen, van welke gepersonaliseerde diensten ze gebruik kunnen maken, hoe ze sneller kunnen betalen, hoe ze (aan) meerdere partijen betalen, wat voor nieuwe diensten waarvan ze kunnen profiteren (abonnementen, FX of grensoverschrijdend, instant creditering die we al noemden), hoe ze in hun leven kunnen worden geïntegreerd.Er zijn verschillende manieren en gebruiksscenario's voor banken om de klantervaring te verbeteren en hun betrokkenheid te vergroten, naast directe kredietverlening of persoonlijk financieel beheer.Banken moeten verbinding maken met andere branches zoals verzekeringen, auto's, onroerend goed of reizen.Bank PKO BP is in hun onlangs aangekondigde strategie van plan een automarktplaats te bouwen om aan de behoeften van zowel dealers als kopers te voldoen.Niet alleen gaan ze autokopers in contact brengen met autodealers, maar ze gaan ook autofinancieringen (producten) aanbieden via een one-stop platform.Dit is slechts een van de voorbeelden van hoe gevestigde banken sectoroverschrijdende samenwerking kunnen opbouwen en verticaal kunnen integreren.Wat beschouw je als de belangrijkste trends in Open Banking en fintech in 2020 en daarna?Accountaggregatie en betalingsinitiatie zijn de meest voor de hand liggende en algemeen beschouwde functies die door de PSD2 mogelijk worden gemaakt.Ze vormen echter nog niet de use cases.Er zijn de bouwstenen voor API Banking, maar het is nog maar het begin van de Open Banking-reis.Ik ben een voorstander van het verbinden van de punten in termen van integratie van verschillende branches en sectoren: verzekeringen, entertainment, reizen, gezondheid en onderwijs (om er maar een paar te noemen) en alle activiteiten die verband houden met het leven (de stijl) van de klant in het kader van de opening bankieren.Ik geloof echt in de sectoroverschrijdende aanpak, waarbij het hele ecosysteem wordt opgebouwd rond de behoeften en verwachtingen van de klant, het wordt geïntegreerd in zijn of haar dagelijkse routine en een gepersonaliseerde digitale reis wordt gecreëerd.Als we kijken naar grote technologiebedrijven, plaatsen de meeste van hen hun 'kern'-services, verbeterd en verrijkt met gegevens, bovenop de betalingslaag.WeChat(Pay) heeft bijvoorbeeld alle bankgerelateerde diensten (zoals P2P-betalingen, abonnementen, kredieten, enz.) onder één dak;binnen het op portemonnees gebaseerde overkoepelende platform, naadloos geïntegreerd met alle retail- en lifestyle-diensten (bijv. gaming), waardoor de aandacht van de consument en zijn sociale activiteiten de hele dag en nacht wakker blijven.Letterlijk in het middelpunt van hun (digitale) leven staan.Conversationele AI, met name spraakgestuurd, is een voorbeeld van de klantgerichte interface die wordt aangedreven door technische giganten en waar de industrie ook rekening mee moet houden.Dit zal een baanbrekende factor zijn voor het betalingsverkeer en voor de hele banksector.Hoe verwacht u dat de B2B-betalingsindustrie de komende vijf jaar zal veranderen?Welke technologieën/trends voorzie je als de volgende grote disrupters en waarom?B2B-betalingen zijn een onderbemand segment, vooral nog steeds het MKB.Deutsche Bank heeft samen met de International Air Transport Association (IATA) een nieuw betalingsplatform ontwikkeld waarmee vliegtickets vanaf een bankrekening kunnen worden betaald.Het is een goed voorbeeld van de use-cases die zijn gecreëerd door de nieuwe API-enabled realm in het B2B2C-gebied.Ik ben ervan overtuigd dat we ook meer voorbeelden zullen zien in het commerciële betalingssegment.Open Banking zal een impact hebben op grensoverschrijdende transacties en correspondentbankieren.Bovendien, op het gebied van interoperabiliteit, dat is tot nu toe altijd een uitdaging geweest in betalingen, laten we bijvoorbeeld eens kijken naar oplossingen voor digitale portemonnees. Open Banking kan gefragmenteerde betalingssystemen met elkaar laten praten, rekening-naar-rekeningbetalingen zullen dit proces zeker stroomlijnen , ook in een mondiaal perspectief.Het zal ook de multi-banking-ervaring verbeteren voor bedrijven die met verschillende banken communiceren.Last but not least, ik geloof dat 2020 het jaar zal zijn van de opkomst van conversatie-AI in de vorm van virtuele assistenten - en met name voicebots, die geleidelijk ook de B2B-wereld betreden.In haar huidige rol bij PwC is Anna verantwoordelijk voor het bouwen van samenwerkingsmodellen tussen banken en FinTech-partners, met name met betrekking tot de projecten Open Banking, Payments en Conversational AI.Jurylid en expert bij de EU European Innovation Council (“EICAccelerator”).Mede-auteur van het PAYTECH-boek.Erkend als een van de 25 beste vrouwelijke leiders in financiële technologie 2019 (september 2019).Uitgelicht in de wereldwijde TOP 100 Women in FinTech 2019-lijst (maart 2019) "20 meest invloedrijke vrouwen in betalingen" (Cashless.pl, 2019).Elke dag sturen wij gratis een e-mail met de belangrijkste headlines van de afgelopen 24 uur.We verwelkomen opmerkingen die waarde toevoegen aan de discussie.We proberen reacties te blokkeren die aanstootgevend taalgebruik gebruiken of die spam lijken te zijn, en onze redacteuren controleren de reacties regelmatig om er zeker van te zijn dat ze gepast zijn.Als u een opmerking ziet die volgens u ongepast is voor de discussie, kunt u deze onder onze aandacht brengen via de links voor misbruik melden.Aangezien de opmerkingen zijn geschreven en ingediend door bezoekers van de website van The Paypers, vertegenwoordigen ze op geen enkele manier de mening van The Paypers.The Paypers is de in Nederland gevestigde toonaangevende onafhankelijke bron van nieuws en informatie voor professionals in de wereldwijde betalingsgemeenschap.The Paypers biedt een breed scala aan nieuws- en analyseproducten om de e-commerce-, fintech- en betalingsprofessionals op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen in de branche.tp: nieuws tp: onderzoek tp: evenementenThe Paypers Prinsengracht 777e 1017 JZ Amsterdam Nederland© 2022 The Paypers BV.Alle rechten voorbehouden.Niets van deze site mag worden gereproduceerd zonder uitdrukkelijke toestemming van The Paypers (V2.7).Privacybeleid Cookieverklaring Algemene voorwaarden