DoD staat te popelen om gebruik te maken van LEO-breedbandconstellaties - SpaceNews

2022-04-21 12:58:49 By : Ms. Sandy Guo

Snel internet blijft een ongrijpbare droom voor Amerikaanse soldaten in het veld en zeelieden op zee die vertrouwen op trage en vlekkerige satellietverbindingen.Terwijl de vraag naar mobiele connectiviteit binnen het Amerikaanse leger blijft stijgen, stijgen enorme constellaties van internetsatellieten in een lage baan om de aarde (LEO) de lucht in, en er staan ​​er nog meer op het punt te worden ingezet.Het Amerikaanse ministerie van Defensie vertrouwt al tientallen jaren op geosynchrone (GEO) communicatiesatellieten die 36.000 kilometer boven de evenaar zijn gestationeerd.Het leger is ook een belangrijke klant van de Iridium LEO-constellatie die satelliettelefoon- en smalbandgegevenstransmissiediensten levert.Militaire gebruikers zijn nu hongerig naar breedbanddiensten met een lage latentie van OneWeb, SpaceX, Telesat en Amazon die beloven de wereld te verbinden via duizenden satellieten in veel lagere banen dan traditionele comsats.De US Space Force legt de basis voor DoD om diensten te verwerven van commerciële LEO satcom-providers die nu de markt betreden, en van toekomstige constellaties die nog niet zijn ingezet.Het Commercial Satellite Communication Office, bekend als CSCO, heeft in september een conceptverzoek uitgebracht voor voorstellen voor "Proliferated Low Earth Orbit Satellite-based Commercial Services".Een definitieve RFP wordt verwacht in het voorjaar van 2022 en de contracttoekenningen later in het jaar.CSCO-directeur Clare Grason vertelde SpaceNews dat de LEO-satcom-aankoop deel uitmaakt van een grotere inspanning van de Space Force om de manier te veranderen waarop de overheid commerciële ruimtediensten koopt.De concept-RFP trok ongeveer 20 reacties, zei ze.Deze feedback zal de definitieve RFP en de inkoopstrategie op lange termijn informeren.Het plan is om meerdere leveranciers te selecteren die gedurende 10 jaar zullen strijden om bestellingen ter waarde van maximaal $ 875 miljoen in het kader van zogenaamde onbepaalde levering, onbepaalde hoeveelheid (IDIQ)-contracten.Grason zei dat dit type contract overheidsinkopers flexibiliteit geeft om diensten te upgraden naarmate providers nieuwe mogelijkheden toevoegen, en om opkomende spelers op weg te helpen wanneer ze de markt betreden.CSCO koopt satcom-services in voor het hele ministerie van Defensie, dus het heeft meerdere opties nodig om aan de behoeften van diverse klanten te voldoen, zei Grason.Het leger heeft in toenemende mate breedbandtoegang nodig in het veld, zodat eenheden die over de hele wereld worden ingezet, informatie kunnen delen, virtuele trainingsoefeningen kunnen uitvoeren, geneeskunde op afstand kunnen uitoefenen en andere soortgelijke taken die een grotere bandbreedte en een lage latentie vereisen.Hoewel sommige DoD-gebruikers vooraf gedefinieerde fee-forservice-plannen willen, zoals die aangeboden door mobiele telefoonbedrijven, "zijn we ook op zoek naar echt creatieve manieren om verspreide LEO en andere mogelijkheden in te voeren", zei Grason.Er wordt onder meer gesproken over samenwerkingsverbanden waarbij de overheid exclusief toegang krijgt tot een deel van een commerciële constellatie."We zijn in gesprek met een aantal bedrijven die duizenden satellieten inzetten of plannen hebben om deze in te zetten en het systeem als een federatief netwerk te laten functioneren", zei Grason."De overheid zou in wezen haar eigen constellatie binnen een constellatie kunnen verwerven en deze kunnen beheren met een niveau van autonomie dat we niet eerder hadden met commerciële partnerschappen."Grason zei dat de PLEO-aanvraag wordt geschreven om de industrie ruime speelruimte te geven om niet-traditionele benaderingen voor te stellen."We zijn erg geïnteresseerd in dat soort geavanceerde concepten waarmee DoD kan profiteren van de nieuwste en beste technologie die de industrie uitrolt zonder dat we deze nieuwe systemen zelf hoeven te gebruiken."Als leveranciers bereid zijn om innovatieve soorten deals voor te stellen, "zijn we verheugd om ze te evalueren", zei Grason.Een federatief netwerkconcept is “vooral intrigerend als de industrie bereid is om op die manier voorstellen te doen.Ik denk dat er een gezonde overweging van de DoD zou zijn over die aanpak. ”Het idee is om "strategische relaties" met de satcom-industrie tot stand te brengen, zoals DoD al jaren heeft met de belangrijkste telecommunicatiebedrijven van het land, zei ze.DoD-verzoeken bepalen doorgaans wat leveranciers moeten voorstellen.Voor het PLEO-programma: "We pakken dit een beetje anders aan en bieden de industrie bijna een leeg canvas om de meest creatieve manieren of veelzijdige manieren voor te stellen waarop we toegang kunnen krijgen tot uw service."Overeenkomsten met LEO-bedrijven zullen een onderdeel zijn van een bredere strategie om militaire gebruikers opties te geven om diensten te kopen die satellieten combineren in geosynchrone, middelgrote en lage banen.DoD verhuurt al tientallen jaren satcom-capaciteit op commerciële GEO-satellieten en is traag overgegaan op de door de industrie geprefereerde managed-service-modellen.CSCO voert momenteel meer dan 130 actieve commerciële satcom-contracten uit namens verschillende DoD-organisaties.Deze mengelmoes van contracten is zeer inefficiënt, zei Grason, omdat het DoD niet toestaat te profiteren van zijn collectieve koopkracht.Grason zei dat de CSCO wil afstappen van individuele transponderleaseovereenkomsten en DoD-kopers een menu met opties wil bieden, zodat ze op basis van hun budget kunnen beslissen welk type service ze willen of dat ze een rol willen spelen bij het daadwerkelijk bedienen van de satellieten zelf ."We hebben een strategisch plan in de maak om de algemeen benodigde capaciteit samen te voegen en die diensten te verkrijgen uit een inventaris van diensten uit alle banen en terrestrische," zei ze."We zullen een doordachte acquisitiestrategie opzetten die de concurrentie zal vergemakkelijken."Een van de LEO-megaconstellaties die zullen strijden om Space Force-contracten is OneWeb.Nadat OneWeb eind vorig jaar uit het faillissement kwam met nieuwe financiële steun van de Britse overheid en particuliere investeerders, heeft OneWeb meer dan 350 satellieten ingezet en is het op weg om zijn geplande constellatie van 648 tegen het einde van volgend jaar te voltooien.Het bedrijf streeft actief naar partnerschappen en distributieovereenkomsten en heeft overeenkomsten gesloten met AT&T, Hughes Network Systems, Peraton, Leonardo DRS en anderen.In de nabije toekomst zullen meer deals worden aangekondigd, zei Dylan Browne, hoofd van de overheidsactiviteiten van OneWeb.In het kader van de overeenkomst met Hughes zal OneWeb managed satcom-diensten demonstreren in het Noordpoolgebied voor het Air Force Research Laboratory.OneWeb heeft zich als doel voor de lange termijn gesteld om ongeveer een derde van zijn inkomsten te halen uit overheidsklanten, zei Browne.Een uitdaging voor LEO-aanbieders op de DoD-markt is de gronduitrusting, zei Browne.Elektronisch gestuurde antennes die nodig zijn om te communiceren met snel bewegende LEO-satellieten zijn duur en kunnen een hindernis zijn voor de acceptatie van LEO-services.OneWeb levert zijn eigen terminals, maar heeft ook samengewerkt met antennefabrikant Kymeta om een ​​terminal voor de DoD-markt te ontwikkelen die kan communiceren met LEO- en GEO-satellieten.Hoewel LEO-aanbieders gemotiveerd zijn om hun eigen producten te verkopen, is de realiteit dat LEO geen "enkele oplossing" is en DoD wil geïntegreerde diensten vanuit alle banen en frequenties, zei Browne."Er is een enorme interesse in LEO," zei hij.“Ik vind het helemaal geen modegril.Maar ik denk dat het moeilijker is voor bestaande satellietoperators om samen te werken, en het is gemakkelijker voor een nieuwkomer als OneWeb om voort te bouwen op bestaande technologie om interoperabel te kunnen zijn.”Een belangrijk punt van zorg voor DoD en bondgenoten is veerkracht, zei Browne.“Ze willen meerdere keuzes hebben.Dat vereist dat we gebruikersterminals hebben die met OneWeb kunnen werken, maar mogelijk ook met andere netwerken.”SpaceX heeft tot nu toe 1.740 Starlink-breedbandsatellieten gelanceerd en gaat door met plannen om een ​​netwerk van bijna 12.000 te bouwen.Het bedrijf, dat zich richt op de breedbandmarkt voor consumenten, heeft samenwerkingsovereenkomsten getekend met de Amerikaanse luchtmacht en het Amerikaanse leger om te experimenteren met hoe het netwerk zou presteren in militaire toepassingen.Het bedrijf heeft de lancering van satellieten in de zomer onderbroken om te werken aan optische intersatellietverbindingen, een essentiële vereiste om de overheidsmarkt te bedienen.Laserterminals die satellieten met elkaar verbinden, zijn nodig om diensten te verlenen waar grondnetwerken niet beschikbaar zijn, zoals over oceanen, en om gegevens te verplaatsen naar specifieke locaties waar klanten ze willen downloaden.Optische verbindingen "zullen belangrijk zijn voor klanten van de overheid en defensie die optionele informatie willen over het routeren en landen van hun gegevens", aldus een onderzoeksnota van Morgan Stanley.De Amerikaanse overheid gebruikt bijvoorbeeld het verknoopte netwerk van Iridium om gevoelig verkeer te landen op een speciale gateway in Hawaï.Een andere LEO-speler die zich voorbereidt om de breedbandmarkt te betreden, is de Canadese satellietoperator Telesat met een geplande constellatie van 5 miljard dollar van 298 satellieten gebouwd door Thales Alenia Space."We verwachten onze eerste satellietlancering over ongeveer twee jaar", zegt Tom Eaton, vice-president internationale verkoop van Telesat.Diensten op hoge breedtegraden en poolgebieden zullen beschikbaar zijn in de eerste helft van 2024 en de volledige wereldwijde service wordt verwacht in de eerste helft van 2025. Telesat noemde zijn netwerk Lightspeed."Absoluut, we zien het DoD als klant en we zullen actief zijn in het proberen om contracten op te stellen", aldus Eaton."We bevinden ons in een andere positie dan de andere LEO's", zei hij.Dat komt omdat Telesat zijn netwerk ontwerpt met de behoeften van de overheid in gedachten, voegde Eaton eraan toe."Sinds enkele jaren en zelfs vandaag de dag werken we zeer nauw samen met het DoD en andere overheidsklanten om precies te bepalen wat de vereisten zijn.""De Amerikaanse regering wil met zeer hoge snelheden werken, gegevens van de oorsprong meenemen en naar de plaats brengen waar ze moeten zijn", zei hij.Om multi-orbit-connectiviteit te ondersteunen, is Telesat een samenwerking aangegaan met inflight-connectiviteitsspecialist Anuvu om een ​​antenne te ontwikkelen voor LEO- en GEO-communicatie, aldus Eaton."Maar we gaan niet van de DoD of andere klanten eisen dat ze een specifieke terminal kopen om op het netwerk te werken," zei hij.Het plan is om de modem- en golfvormspecificaties vrij te geven aan DoD's terminalfabrikanten, zodat ze terminals kunnen updaten zodat ze interoperabel zijn met Lightspeed.Het traditionele bedrijfsmodel van Telesat voor zijn GEO-satellieten was om via netwerkdistributeurs en -integrators te werken, maar met het LEO-netwerk is het van plan om diensten rechtstreeks aan de eindgebruikers aan te bieden, zei Eaton."Dat is niet om over onze huidige klantenkring heen te springen, maar dit is een heel andere service dan alles wat we ooit eerder hebben gedaan."Een LEO-netwerk is "een stuk complexer dan de GEO-service, dus we wilden dit vermijden zonder echt te begrijpen wat de eindgebruiker wil", voegde hij eraan toe.Een vierde concurrent die klaar staat om een ​​LEO-internetconstellatie te bouwen, is Amazon's Project Kuiper, dat vorig jaar FCC-goedkeuring kreeg voor een netwerk van 3.236 satellieten dat naar schatting 10 miljard dollar kost.Het bedrijf kondigde aan dat het zijn eerste twee prototypesatellieten eind 2022 zal lanceren op een kleine ABL Space RS1 raket.Amazon heeft ook een lanceringsovereenkomst getekend met United Launch Alliance om het sterrenbeeld aan boord van Atlas 5-raketten in te zetten.Amazon weigerde commentaar te geven op de plannen van Project Kuiper voor de Amerikaanse defensiemarkt.Satellietoperator SES zet ondertussen een grote stap in de overheidsmarkt door satcom aan te bieden vanuit een medium Earth Orbit (MEO), met snellere verbindingen dan die van GEO-satellieten."LEO heeft aantrekkelijke eigenschappen, maar MEO heeft ook voordelen", zegt Peter Hoene, president en CEO van SES Government Solutions, "MEO is een niet-overbelaste baan.Wij zijn de enigen die er zijn."SES exploiteert ongeveer 50 satellieten in een geostationaire baan plus 20 O3b breedband MEO-satellieten ongeveer 8.000 kilometer boven de evenaar.Vanaf 2022 start SES met de lancering van nieuwe MEO-satellieten gemaakt door Boeing, mPOWER genaamd.Deze zullen zorgen voor een snellere en meer geautomatiseerde breedbanddienst gericht op commerciële en overheidsklanten, zei Hoene.Het bedrijf is van plan om tegen 2025 11 mPOWER-satellieten in te zetten.Ondertussen kreeg Boeing op 3 november FCC-goedkeuring voor een constellatie van 147 niet-geostationaire breedbandsatellieten.In de satcom-wereld is "LEO absoluut het heldere glanzende object, en in de DoD is iedereen gecharmeerd van LEO", zegt David Micha, vice-president en algemeen directeur van Intelsat General Communications.Intelsat, dat momenteel uit een faillissementsherstructurering komt, exploiteert een vloot van 72 GEO-satellieten, maar is van plan om in de LEO-breedbandactiviteiten te springen."Ik denk niet dat je als bedrijf een one-trick pony meer kunt zijn," zei Micha."We zijn van oudsher een GEO-bedrijf, maar naarmate we verder gaan en we werken aan de ondersteuning van de DoD, realiseren we ons allemaal dat je vanuit een oorlogsperspectief gezien multi-orbit moet zijn."Micha zei dat hij de details van de strategie van het bedrijf om niet-GEO-satcom te leveren niet kon bespreken, aangezien deze nog niet is afgerond."Of we nu een NGSO [niet-geostationaire] constellatie bouwen of samenwerken met iemand om het te doen, we worden absoluut een bedrijf met meerdere banen, meerdere banden en meerdere lagen", zei hij.DoD-klanten zijn geïnteresseerd in satcom als een beheerde service, die traditionele satellietoperators dwingt hun bedrijfsmodellen te heroverwegen, zei Micha."Terwijl we verder gaan, zie ik Intelsat meer als een integrator dan als alleen een bandbreedteprovider."Een andere GEO-satellietoperator, Inmarsat (binnenkort overgenomen door rivaliserende Viasat), heeft onlangs plannen aangekondigd om LEO-satellieten toe te voegen aan zijn wereldwijde vloot van 14 ruimtevaartuigen in GEO en in zeer elliptische banen.Het bedrijf zei dat het de komende vijf jaar $ 100 miljoen investeert om de basis te leggen voor de inzet van maar liefst 175 LEO-satellieten.Satcom-integrators die momenteel samenwerken met het ministerie van Defensie, zeiden dat militaire klanten een groeiende interesse tonen in internetconstellaties en in het toevoegen van LEO-services aan een multi-orbit-architectuur.Integrators zoals Peraton en Leonardo DRS zijn gespecialiseerd in hybride netwerken die diensten uit de ruimte en terrestrische communicatiesystemen combineren.David Fields, senior vice-president en algemeen manager van wereldwijde bedrijfsoplossingen bij Leonardo DRS, zei dat DoD-verzoeken voor satcom-services veranderen als reactie op de snelle evolutie van de industrie."In de afgelopen 30 jaar is alles GEO geweest," zei hij.Er zijn vorderingen gemaakt in grondsystemen en antennes, maar het ruimtesegment is hetzelfde gebleven.Met al deze nieuwe constellaties die op de markt komen, "horen we van de overheid dat ze ervoor willen zorgen dat er bepalingen in het contract staan, zodat de klant kan overstappen naar de volgende generatie van mogelijkheden zonder het contract opnieuw te hoeven doen."De verminderde latentie van LEO-systemen is een kritieke functie die DoD-gebruikers willen, zei hij."En er zal een hoeveelheid bandbreedte beschikbaar zijn die de overheid in het verleden niet heeft gezien."Nate White, vice-president en algemeen directeur communicatie van Peraton, zei dat de mobiele satcom die wordt aangeboden door LEO-systemen dramatische veranderingen kan brengen in de kwaliteit van leven van troepen in het veld en op schepen op zee."Je kunt op zee een schip verbinden met maar liefst een gigabit per seconde aan connectiviteit", zei hij."Nu begin je te praten over misschien het geven van livestreaming aan zeilers via Netflix."Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het nummer van SpaceNews van november 2021.2022 Spacenews, Inc. Alle rechten voorbehouden