Ferrari Testarossa Restomod is nieuw levensdoel - Autoblog.nl

2022-06-25 18:03:30 By : Ms. Joyce Chen

Auteur: willeme , gepost 7 juni 2022 om 15:01 – 14 Reacties

Kom op, stiekem willen we toch allemaal zo’n laag scheurmonster om drugsdealers in Miami te achtervolgen? Precies. Daarom is deze Ferrari Testarossa restomod jouw nieuwe levensdoel. En dat van ons ook.

In de jaren ’80 was er voldoende te zien op de televisie als je van auto’s hield. The Dukes of Hazzard, The A-Team en natuurlijk Miami Vice. Deze serie ging over twee agenten die in linnen pakken achter de bad guys aangingen. In het begin van de serie was dat een zwarte Daytona cabrio. Stiekem was dat gewoon een omgekatte Corvette. Maar, later kwam daar de majesteuze Testarossa in de kleur cocaïnewit-metallic. Wel zo gepast.

Nu zijn sommige kinderen van de jaren ’80 vermogend genoeg om een dergelijk voertuig te bemachtigen. Eenmaal achter het stuur, kan zijn dat men een cultuurschok ervaart. Ondanks de middenmotor en het Ferrari-logo is het geen straatracer, maar een vrij comfortabele Gran Turismo. Ten tweede: je ziet de jaren er wel aan af.

Bij Fioravanti (officieel heten ze Officine Fioravanti) helpen ze je daarmee, uiteraard tegen (flinke) betaling met de deze Ferrari Testarossa Restomod. Collega @machielvdd kon de vorig jaar al een gecamoufleerd exemplaar laten zien, nu zijn de officiële beelden er. En, eh, ja: het ziet er alsnog uit als een Testarossa. Kenners zullen meteen zien dat het een Monospecchio betreft. Deze werden geleverd van 1984 tot en met 1986.

Er zijn wel subtiele wijzigingen qua exterieur die we met alle liefde met je doornemen (hierna schrijven we weer over een medium crossover namelijk). De klapkoplamp-units zijn identiek, maar er zijn nu LED-lampen die meer licht geven dan de standaardkaarsen uit de jaren ’80. De velgen zien er hetzelfde uit, maar zijn het niet. Voor meten ze nu 17 inch, achter 18 inch. Ook staat de Ferrari Testarossa restomod nu iets lager op zijn wielen. Dat komt door de instelbare schroefset van Öhlins.

Daarmee hebben we een mooi bruggetje naar de techniek, want het ziet ernaar uit dat Fioravanti er een raszuivere supercar van heeft gemaakt. De schroefset met remote-reservoir dempers is op diverse manieren in te stellen. Dan zijn er de verstelbare Anti-rollbars. Om te zorgen dat je beter kunt stoppen, zijn er enorme remmen van Brembo met zes zuigers.

Die ga je wel nodig hebben ook, want het meeste werk is gedaan onder de motorkap. De Ferrari Testarossa restomod van Fioravanti is namelijk een heel stuk sneller en spectaculairder dan standaard. Ze hebben er geen LS V8 in gehangen of twee turbo’s erop geschroefd. Nee, Fioravanti is heel zorgvuldig te werk gegaan.

De 4.9 liter platte V12 heeft nu nieuwe zuigers, nokkenassen, brandstofinjectiesysteem en een nieuwe ECU. Het maximum vermogen stijgt daarmee naar 499 pk. Dat niet alleen, de motor draait maximaal 9.000 toeren!

Dat is standaard amper 6.700 toeren. En het wordt nog mooier, want dankzij allerlei kleine wijzigingen is de auto ook nog eens 130 kilogram lichter dan normaal. Volgens Fioravanti kun je 320 km/u ermee halen.

Ten slotte zijn er nog een paar dingen over het interieur. De Ferrari Testarossa restomod heeft namelijk een compleet opnieuw bekleed interieur. Maar Fioravanti ging verder.

Alles wat plastic was in de originele Testarossa, is nu van aluminium. Leuk detail is de autotelefoon. Die is nu voorzien van Bluetooth en functioneert ook daadwerkelijk. Tenslotte is er een tassenset die matcht met het interieur en precies in het vooronder past.

Meer lezen? Deze Ferrari’s zijn het mooiste als ze niet rood zijn!

brembo, Ferrari, fioravanti, Klassiekers, ohlins, restomod, Supercars, testarossa, V12, Video, wit

Ik geloof dat ik net een orgasme had.

Een Testarossa. Met 500pk en 9000 rpm

Dit is wel echt heel goed gedaan. Ik moet echt goed kijken om de wijzigingen te zien. Maar wanneer je in het echt deze en de originele naast elkaar ziet staan zal je de wijzigingen zeker kunnen waarderen. Na een rondje rijden helemaal. Ouderwetse atmosferische tuning. Petje af!

Als ik t geld had, had ik er 1 besteld. In het rood dan wel.

Mijn eerste reactie was een Testarossa hoort rood te zijn. Maak cocaine wit past hem ook wel erg goed.

Motorische tuning zoals het heurt, atmosferisch ipv meteen met luchtdruk te werken! Die motor wil k wel een x mooi voluit horen gaan door de gears!

Wat een apparaat zeg… ik ben fan en zou graag eens horen hoe dat klinkt bij 9000tpm. Vakwerk!

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Beetje dubbel dit soort Restomod’s. Je offer er wel een auto voor op waar er helemaal niet zoveel van zijn, om hem vervolgens onherstelbaar aan te passen. Er zijn best veel Testorossa’s gebouwd (net geen 10.000). Toch is dit wel anders dan het aanpassen van 911’s (964 zijn er dik 60.000 van gemaakt) of amerikaanse musclecars.

Aan de andere kant snap ik het heel goed. Maakt een dergelijke auto ook een stuk bruikbaarder en leuker om te bezitten denk ik. Veel mensen met een dergelijke klassieker gaan op een gegeven moment toch een modernere auto rijden om die reden.

Over de wenselijkheid/noodzaak van aanpassingen aan het interieur kan je redetwisten, maar de technische wijzigingen lijken me stuk voor stuk zinnige verbeteringen. Er is geen dertien-in-een-dozijn Amerikaanse crate-engine ingeflikkerd, maar de Ferrari-motor zelf is (fors) verbeterd. De wijzigingen aan het onderstel en remmerij lijken me ook alleen maar goed. Daarmee is het een heel begeerlijke otomobiel geworden. Iets wat ik van het origineel niet perse kan zeggen.

Ik ben verliefd! Jezus wat een pareltje. Kan het filmpje hier op kantoor niet openen maar ik hoop dat er motorgeluid te horen is :)

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Ik zou altijd voor het origineel gaan. Zoals die destijds uit de fabriek rolde. Met al zn nukken en bakken karakter!

Op YouTube vind je een testrit. De uitlaat kan met een knopje open gezet worden. Machtig geluid.

Niet mijn favoriete Ferrari, maar wel restomod done right, met respect voor het origineel het naar een moderner plan trekken.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North