Google Stadia een jaar later - Conclusie - Review - Tweakers

2022-08-09 01:59:46 By : Mr. Tony Liu

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

De features, de gebruikers en het alternatief

Hoewel sommige kritiekpunten van het eerste uur nog steeds bestaan, heeft Stadia in net iets meer dan een jaar tijd bewezen een meerwaarde te zijn voor de gamesmarkt. De lichte vertraging die voelbaar is, blijft een potentieel struikelblok voor hardcore gamers, terwijl het aanbod aan games in de Stadia-winkel ook nu nog te wensen overlaat. Toch weerhoudt dat steeds meer gamers er niet van hun weg te vinden naar Googles gamestreamingplatform. De snelheid waarmee games opgestart worden, het feit dat er geen installatie of updates aan te pas komen, en de vrijheid om te kiezen op welk scherm je je favoriete games speelt, zijn daarin belangrijke factoren. Die factoren hebben geleid tot veranderingen in de game-gewoonten van die gamers, zo hebben we duidelijk kunnen zien in de Stadia-community op Tweakers.

Sinds Google Stadia ook gratis beschikbaar heeft gemaakt, is er echter een unieke situatie ontstaan. Nooit eerder was het zo dat je een gloednieuwe game kon kopen en hem direct kon spelen. Je had altijd een spelcomputer of een game-waardige pc nodig, en voor Stadia moest je tot dan toe een Pro-abonnement hebben. Dat is niet meer zo. Wie simpelweg een Stadia-account aanmaakt en in de Stadiawinkel Cyberpunk 2077 koopt, kan direct met het spel aan de slag. Extra's als de 4k-resolutie en 5.1-geluid heb je dan weliswaar niet, maar je kunt dat nieuwe spel wél gewoon spelen, terwijl je alleen hebt betaald voor de game zelf, niet voor het platform waar je op speelt. Met alternatief Geforce Now kan dat in principe ook, maar de beperkingen die Nvidia heeft doorgevoerd in de gratis versie - een maximale speelduur van een uur per sessie en lange wachtrijen in de avonduren - maken het eigenlijk een onrealistische optie.

De gratis variant van Stadia zal voor velen aantrekkelijk zijn, maar toch kiezen veel gamers voor de Pro-optie. Google heeft het aanbod aan games die gratis speelbaar zijn voor Pro-leden afgelopen jaar gestaag uitgebreid. Of het abonnement voldoende waarde vertegenwoordigt, is een afweging die elke gamer voor zich moet maken, maar als je gebruikmaakt van een 4k-beeldscherm wordt het natuurlijk al snel zonde om nieuwe games als Cyberpunk 2077 niet in 4k te kunnen spelen. Wellicht is de combinatie van een betere audiovisuele ervaring en een bibliotheek aan gratis games dan al snel de moeite waard.

Het alternatief, Geforce Now, heeft een heel belangrijk voordeel: je collectie aan games die je kunt streamen begint niet op nul. Wie Stadia gebruikt, moet games opnieuw kopen, ook al heb je ze misschien al in een andere bibliotheek staan. In Geforce Now koppel je die bibliotheek - Steam, Epic of GOG - gewoon aan Nvidia's service. Je hoeft een game dus niet nogmaals te kopen en dat kan voor veel gamers wel eens een belangrijke drijfveer zijn. Daarnaast kun je via Steam, Epic en GOG dezelfde savegames benaderen die je gebruikt op Geforce Now, zodat je niet opnieuw hoeft te beginnen als je overschakelt naar een streaming-oplossing.

Op technisch vlak hebben Stadia en Geforce Now beide hun eigen voordelen. Stadia biedt de 4k-resolutie, waar Geforce Now het bij 1080p houdt, maar Geforce Now kan raytracing toepassen, wat Stadia dan weer niet doet. Onderaan de streep is de conclusie misschien wel dat dit punt niet eens zo heel belangrijk is: wie streamend speelt, kiest hoe dan ook voor gebruiksgemak boven grafische kwaliteit, waarbij de kwaliteit bij zowel Stadia als Geforce Now goed genoeg blijft om nog steeds van de games te genieten,

Momenteel is Cyberpunk 2077 een van de games waarmee dat genieten het beste gaat. Opmerkelijk, want we hebben het hier over een game die op andere platformen te maken heeft met zoveel problemen dat het nog maar de vraag is of hij ooit écht goed gaat werken. Op de PlayStation 5 en Xbox Series X deed Cyberpunk 2077 het nog redelijk, maar van de PS4-versie verwachten we eigenlijk niet veel, hoe veel patches CD Projekt Red er ook op loslaat. Wellicht dat die gamers met refund beter richting de Stadiawinkel kunnen, om de game op deze manier alsnog te kunnen spelen. Wie weet staan er tegen die tijd ook wel weer wat andere, nieuwe games in de lijst. Want ja, de support voor Stadia vanuit game-uitgevers is wat de service de komende jaren nog steeds kan maken of breken. De voortekenen zijn vooralsnog goed. In 2021 zou er voor het eerst een FIFA-game voor Stadia moeten verschijnen, maar support vanuit Activision blijft achter. Ook is het sinds de overname van Bethesda door Microsoft nog maar zeer de vraag of nieuwe Bethesda-games, zoals de onlangs geteasde Indiana Jones-game, ook naar Stadia zullen komen. Laten we het hopen, want wat we na een jaar met zekerheid kunnen zeggen, is dat Stadia zijn gebruikers een ervaring biedt die zij momenteel nergens anders vinden en die steeds meer mensen ervan weet te overtuigen dat dit meer en meer de manier van gamen in de toekomst zal zijn.

Makkelijk, maar duur en niet af

Wat is het aanbod en hoe goed werkt het?

Is streaming gamen de toekomst?