Inflatie grootste zorg voor Britse appeltelers

2022-05-28 21:44:05 By : Ms. Cherry Tao

Op 12 mei jongstleden organiseerde British Apples and Pears een webinar voor retailers en handelaren dat in het teken stond van het seizoen 2022. Dit jaar zal het Britse appelseizoen op 3 oktober officieel van start gaan. 

Ali Capper, uitvoerend voorzitter van British Apple and Pears (BAPL) sprak over het feit dat de hardfruitsector altijd weer de balans moet zoeken tussen risico en beloning en hoe deze balans nu in de verkeerde richting door dreigt te slaan. Ze vertelde dat het weer telers normaal gesproken de meeste kopzorgen bezorgt, maar dat nu de oplopende inflatie hun grootste bron van zorg is. De kosten voor arbeid, energie en logistiek lieten de afgelopen tijd een driecijferige stijging zien.

Kostenstijgingen waren er altijd al, maar dankzij productiviteits-toename en stabiele prijzen waren telers altijd zeker van voldoende inkomsten. Hier is nu echter verandering in gekomen. Ali legde uit dat het VK de kans heeft om zelfvoorzienend te worden, maar dat er ook grote uitdagingen zijn.  

Sterke stijging arbeidskosten Dit jaar voerde de Britse regering een nieuw loontarief van €11,89 in voor seizoenarbeiders, wat neerkomt op een verhoging van 13,4%. Samen met het nieuwe tarief van de landelijke verrekeningsbijdrage bedraagt de totale loonstijging 15%. De arbeidskosten zijn het afgelopen decennium verdrievoudigd in het VK en stegen van €8,86 in 2013 naar €14,51 in 2022 (inclusief verzekeringsbijdrage). Arbeid vormt nu 20% tot 25% van de productie- en teeltkosten.  

Vorig jaar lag de prijs van een zak appelen rond de €1,00. Wanneer deze stijging wordt doorberekend dan komt de prijs uit op €1,18. Volgens Ali hebben telers geen andere optie dan de prijzen te verhogen.  

Wat kunnen telers doen? Iedereen was het erover eens dat telers samen moeten werken, naar de kostenlijn moeten kijken en er zeker van moeten zijn dat de kosten door de toeleveringsketen worden geabsorbeerd om toekomstige investeringen in de sector veilig te stellen. In de hardfruitsector duurt het zo'n 8 jaar van het moment waarop de bomen worden besteld tot deze hun volledige productiepotentieel bereiken. 

Markaandeel Retailers leveren goed werk als het aankomt op de inkoop van Britse appelen, waarbij Lidl en Sainsbury als beste uit de bus komen. In de kolom 'overige' is Aldi de grootste, naast Marks & Spencer. Asda en Tesco zouden beter hun best kunnen doen. 

Marktaandeel 2018/19 -2021/22 De verandering in het marktaandeel van de verschillende retailers schommelde de afgelopen jaren. De grootste daling was zichtbaar bij Asda, Coop en Tesco, terwijl Lidl wederom bovenaan kwam met een forse toename vorig seizoen. Ook het aandeel van Aldi groeide.

Lancering seizoen 2022/23 Tijdens de lancering van het appelseizoen dit jaren zullen Britse appelen worden gepromoot als 'waar voor je geld' met uitmuntende bewaareigenschappen, waardoor voedselverspilling wordt tegengegaan. Ook wordt aandacht gevestigd op het feit dat ze minder 'voedselkilometers' af hoeven te leggen. Voor consumenten zal de hashtag 'Value at the Core' (waarde in de kern) worden geïntroduceerd met gezondheid, duurzaamheid en betaalbaarheid als hoofdboodschap. Kok Raymond Blanc zal dit jaar de ambassadeur van het seizoen zijn. 

Q&A-sessie Het panel bestond uit:

Charlotte Smith, omroepster (gastvrouw) Ali Capper, British Apple and Pears (BAPL), uitvoerend voorzitter Tom Hulme, AC Hulme James Goldsworthy, Bardsley England Tony Harding, Worldwide Fruit James Simpson, Adrian Scripps

Wat doen telers om grote prijsstijgingen tegen te gaan?

Tony Harding, Worldwide Fruit legde uit dat telers omschakelen naar intensieve teeltsystemen, hun kosten spreiden en verspilling terugdringen. Hij vertelde dat telers inkomsten nodig hebben om te kunnen blijven investeren. Arbeid speelde een grote rol met een toename tussen de 40% en 50%. Daarnaast vond er een verschuiving plaats naar geautomatiseerd plukken, maar er zijn verdere investeringen nodig voor de ontwikkeling van deze technologie en om  bladerdaken te creëren die zich beter lenen voor het geautomatiseerd plukken. 

James Simpson, Adrian Scripps zei dat samenwerking cruciaal is en dat telers niet onderling moeten concurreren. Zij zouden moeten kijken naar mogelijkheden om machines te delen en arbeidskrachten te poolen. Hoewel het er op het moment naar uitziet dat er voldoende arbeidskrachten voorhanden zijn, zijn deze niet altijd beschikbaar op het moment dat telers ze nodig hebben. Ook pakstations zouden kunnen worden gedeeld, aangezien het runnen van een modern pakstation een behoorlijke uitdaging is. 

Tom Hulme, AC Hulme was het ermee eens dat arbeidskosten problematisch kunnen zijn en dat de houding van de Britse overheid deze situatie er niet beter op heeft gemaakt. Ze kijken zoals altijd naar lokale arbeid en maken er het beste van met degenen die wel beschikbaar zijn. Hij vertelde dat je het altijd aantrekkelijk moet maken om mensen voor je te laten werken, maar dat het lastig blijft.  

James Goldsworth, Bardsley England vertelde dat je ervoor moet zorgen dat mensen die in het VK aan de slag willen gaan de juiste ondersteuning krijgen zodat ze ook de jaren daarna weer terugkomen. 

Gerobotiseerde plukmachines Deelnemers stelden de vraag hoe lang het panel dacht dat het nog zal duren totdat robots fruit gaan plukken. De antwoorden op deze vraag liepen uiteen van een paar tot wel tien jaar. De voorbije jaren is er door de AGF-sector flink geïnvesteerd in robottechnologie en in Britse boomgaarden worden ook al proeven gedaan. De algemene verwachting was dat het nog minimaal vijf jaar zal duren tot er op commerciële schaal appelen kunnen worden geplukt door robots. 

Innovaties in de appelcategorie De laatste jaren werden er in de druiven- en zachtfruitcategorie een aantal veelbelovende nieuwe rassen geïntroduceerd, die voor wat 'spektakel' in het AGF-schap hebben gezorgd, maar hoe zit het met appelen? De aanwezigen waren het erover eens dat innovatie en de steun van retailers noodzakelijk zijn om meer schapruimte voor Britse merken te creëren en de categorie te promoten. Vroege rassen zouden een goede keuze kunnen zijn om het seizoen in augustus mee te starten. De mogelijkheden hiervoor worden momenteel getest. De introductie van nieuwe merken is ook cruciaal, hoewel het een uitdaging kan zijn om retailers hierin te betrekken. 

Op de vraag of het een goed moment is om retailers te vragen de prijzen te verhogen, antwoordde Ali dat het inderdaad het juiste moment is om prijsverhogingen te bespreken. Terwijl we de lange houdbaarheid van appelen ten opzichte van andere producten promoten, laten we zien dat consumenten geen geld verspillen wanneer ze appelen kopen. Er werd ook gezegd dat retailers moeten accepteren dat telers geen invloed hebben op de prijsverhogingen en dat retailers deze uiteindelijk moeten absorberen en besluiten hoe ze deze doorberekenen aan de consument. 

Ondanks al deze uitdagingen zijn telers positief over de vooruitzichten voor het seizoen, met name als het gaat om opbrengsten, hetgeen te danken is aan de tot dusver gunstige teeltomstandigheden. Er is echter nog een lange weg te gaan. 

Voor meer informatie:  ali@britishapplesandpears.co.uk www.britishapplesandpears.co.uk

Alle velden die gemarkeerd zijn met * moeten worden ingevuld.

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier

Ander nieuws uit deze sector:

<< Terug | AGF.nl

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.