Rocycle versnelt en haalt €5 miljoen op voor expansie in Benelux: 'We geloven in onze secret sauce'

2022-10-03 16:56:13 By : Mr. GANG Li

'Ik hou van duidelijke doelen,' belt CEO Rogier van Duyn vrolijk door. Het doel in kwestie: vijftig locaties tekenen in slechts drie jaar tijd. 'Elke keer als we opengaan, zitten we meteen volle bak vol.'

De spinfietsen van Rocycle draaien lekker. Niet alleen in Nederland - waar de feestlesjes van Rogier van Duyn onder millennials het symbool voor de hypergezonde, tikje verwende stedeling zijn geworden - maar ook in Duitsland, waar inmiddels twee vestigingen operationeel zijn. 'De eerste internationale resultaten uit Berlijn en Hamburg smaken voor zowel de organisatie als de aandeelhouders naar meer,' jubelt Van Duyn in een persbericht, en dus hebben diezelfde aandeelhouders €5 miljoen bijgestort.

Met die €5 miljoen moet Rocycle in behoorlijk ambitieus tempo overal in de Benelux en Duitsland gaan parkeren. Momenteel staat de teller van het aantal studio's op 14 (8 in Nederland, 5 in Duitsland, één België), de komende drie jaar moeten daar maar liefst 50 studio's bijgetekend worden. Even bellen, natuurlijk.

Rogier van Duyn: ‘Ja, ik hou van duidelijke doelen. Die vijftig studio’s is altijd al het plan geweest, maar toen kwam die rotperiode van corona en lockdowns, waarin we geregeld moesten sluiten. Wat we toen zagen, was dat er aan ons product niets schort – iedere keer als we opengingen, zat het meteen weer volle bak vol. Dus we zijn door de ruis heen blijven kijken en op de achtergrond doorgegaan met de zoektocht naar nieuwe locaties. Want dat is de grootste bottleneck van onze groei: geschikte locaties. Je wil centraal liggen, we moeten de boel geluiddicht kunnen maken zodat we geen gedoe krijgen met buren, er moet van alles ingebouwd kunnen worden, zoals airconditioning, ventilatie, douches. Locaties waar dat kan zijn schaars, en de concurrentie van supermarkten, drogisterijen of de Gorilla’s is groot. In principe zijn we natuurlijk nog maar een klein Amsterdams rotbedrijfje, dus je moet hard werken om je voet tussen de deur te krijgen. Hoe dan ook, die locaties zijn gevonden, dus die moeten nu worden gefinancierd.’

Wat voor resultaten zie je in Duitsland?

‘Duitsland zit anders in elkaar dan Nederland, in de zin dat er een sterke lokale markt is en bedrijven er meer intern georiënteerd zijn. Mijn omgeving was bijvoorbeeld sceptisch over het feit dat we de lessen en marketing er in het Engels deden, in plaats van in het Duits. Maar wij geloven in onze, zal ik maar zeggen, secret sauce: hoe we de dingen ontwerpen, hoe onze les in elkaar zit, wat voor marketing we doen. Daar willen we over de grens niets aan veranderen. Als het hier werkt, moet het ook elders werken, is ons idee. Dat is gebleken.’

Partijen als Classpass en OneFit knibbelen van jullie marge. Is dat ook reden voor volume?

‘Ruim de helft van onze klanten is direct lid, dat is gelukkig een gezonde balans. Daarnaast hebben we de mazzel dat we een sterk merk zijn, waardoor die partijen ook van ons afhankelijk zijn – als wij bij hen vertrekken, merken ze dat. Daardoor hebben een sterke onderhandelingspositie en hebben we tot nu toe eigenlijk altijd prettige gesprekken met ze.’

Is €5 miljoen genoeg voor vijftig studio’s?

‘Zeker niet. Deze €5 miljoen komt uit mijn eigen netwerk: familie, vrienden, investeerders van het eerste uur. Maar hierna gaan we voor het eerst echt de markt op. We zijn het proces nu in gang aan het zetten. Hoeveel we willen ophalen? €10 miljoen, minimaal. Maar misschien wordt het ook wel €20 miljoen.’