Test: Universal Audio Hitsville EQ-collectie, plug-ins - AMAZONA.de

2022-10-11 10:44:32 By : Ms. Sophia Tang

Universal Audio Hitsville EQ Collection, plug-insInhoudsopgaveHitsville EQ-collectie: de functiesGebruik en gebruik van de UAD-plug-insHoe klinkt de Hitsville EQ-collectie?Hitsville EQ-collectie: de prijsDetroit, Michigan, VS genaamd Motown in 1959. De beroemde Hitsville USA opnamestudio wordt gebouwd op 2648 West Grand Boulevard, aangezien de oersoep staat voor het beroemde Motown-geluid van de jaren '60 en '70.Motown Records is het label en de groove van die jaren ligt de meer volwassen lezer meteen in de oren.Tamboerijnen op de backbeat, vloeiende, koele baslijnen en melodieuze liedjes: dit is Motown.Daarnaast deze heel bijzondere sound: hard gebruik van limiters en een boost in de hoge frequenties.Ze wilden gewoon beter klinken dan de oude bigbandgeluiden op de oude AM-radiostations.Tot op de dag van vandaag zit dit heldere maar volle geluid in onze oren.Marvin Gaye, The Supremes, Smokey Robinson en Steve Wonder."Thriller" van Michael Jackson is zeker een van de bekendste albums die onder invloed van Motown werden gemixt.Universal Audio heeft onthouden en biedt met de Hitsville EQ Collection twee van de legendarische equalizers van de beroemde studio als plug-in: de klassieke bus-equalizer "Studio EQ", die slechts 46 keer werd gebouwd, en de "Stereo Disk Mastering Equalizer" , waarvan er slechts ongeveer vijf speciaal voor Motown Records zijn geproduceerd of gesoldeerd.De Studio EQ is een 7-bands mono-equalizer met drie standaardinstellingen: IN schakelt de EQ in, OUT is een zachte bypass waarbij het signaal door het EQ-circuit gaat, en UIT is een harde bypass.Net als in het origineel worden deze instellingen geselecteerd met een dikke, rode schakelaar.De rest van de bediening is echt uiterst eenvoudig: vaste frequentiebanden met 1 dB stepping en een versterkingsregeling.Dit heeft een bijzondere manier van werken: alleen wat niet gestimuleerd wordt, wordt afgezwakt en vice versa.Het is dus geen all-in/all-out controller.De Stereo Disk Mastering Equalizer is iets uitgebreider, maar dat maakt het gebruik niet ingewikkelder:De Hitsville Mastering EQ is uitgerust met twee onafhankelijke kanalen voor toonregeling.De bedieningselementen voor elk kanaal kunnen worden gekoppeld of gescheiden met behulp van de Controls Link-schakelaar.Kanalen kunnen worden geconfigureerd voor links/rechts of midden/zijbediening met behulp van de midden/zij-schakelaar.Links/Rechts: Maakt egalisatie van de linker- en rechterkant van het stereoprogramma mogelijk, onafhankelijk of met gekoppelde bedieningselementen.In deze configuratie zijn de regelaars voor het bovenste kanaal van toepassing op het linker stereokanaal en de regelaars voor het onderste kanaal op het rechter stereokanaal.Center/Side: Hiermee kan programmamateriaal onafhankelijk worden geëgaliseerd voor het midden van het stereobeeld (Center) en voor de linker- en rechterkant (Side).In deze configuratie zijn de regelaars voor het bovenste kanaal van toepassing op het midden van het stereobeeld en de regelaars voor het onderste kanaal op de zijkanten van het stereobeeld.De dip/peak-schakelaars worden gebruikt om elke EQ-knop zo in te stellen dat de bandversterking op de respectieve frequentie wordt afgesneden (dip) of versterkt (piek).Met de Frequency ½ Speed ​​Switch wordt de bandfrequentie van alle banden gehalveerd.Dit is een functie van disk mastering, waarbij de band met bepaalde opnamemethoden op halve snelheid loopt.Voor huidige mixen en masteringtaken maakt deze optie een groter frequentiebereik mogelijk.De Hitsville EQ-filters: Deze draaischakelaar met vier standen emuleert de vroege Hitsville-filters voor het snijden van platen.Deze filters zijn steile elliptische hoog- en laagdoorlaatfilters die zijn ontworpen om zeer lage en hoge frequenties sterk te onderdrukken om de beschikbare versterking voor het maken van platen te maximaliseren.Het filter is altijd van toepassing op beide kanalen, ongeacht de instelling van de Controls Link-schakelaar.Mid/Side & Left/Right schakelaar: Deze schakelaar wordt gebruikt om de verwerking van de EQ-kanalen te veranderen van Links/Rechts (Stereo) naar Mid/Side.Met de configuratie Mid/Side kunt u programmamateriaal voor het midden van het stereobeeld (Mid) en voor de linker- en rechterkant (Side) egaliseren.Dit kan handig zijn om de stereobreedte van een mix te vergroten of te verkleinen, of om frequenties aan de zijkanten of het midden van het stereobeeld te versterken of te verminderen.Let op: De Mid/Side-functie is alleen effectief als de Control Link is ingesteld op Unlinked.Mid/Side Auto Solo: De Gain- en Peak/Dip-regelaars schakelen naar de Mid/Side-modus om het signaal voor dat kanaal tijdelijk te solo'en en te centreren.Zo hoor je alleen het midden of de zijkanten van het programmamateriaal, waardoor deze signalen nauwkeuriger verwerkt kunnen worden.Wanneer de regelaar wordt losgelaten, keert het signaal terug naar het volledig gecombineerde midden-/zijsignaal.Auto Solo werkt alleen als Mid/Side is ingeschakeld en kanaalfaders zijn ontkoppeld.Zoals gebruikelijk bij Universal Audio, zijn het ontwerp en de bedieningselementen grotendeels identiek aan de originele hardwareapparaten - zoals het geval is bij de Hitsville EQ Collection.Zelfs de tapestickers met de frequenties en de geschreven frequentiebandnummers zijn gebaseerd op het origineel.Kleine krasjes en (virtuele) gebruikssporen maken het vintage gevoel compleet, en hier wil ik mijn lof uitspreken voor Universal Audio: ook al bevinden de plug-ins zich meestal aan de bovenkant van de prijsklasse, er zijn er nauwelijks meer liefdevolle en gedetailleerde effect plug-ins op de markt Markt.Uiteraard is het mogelijk om de elementen te bedienen met behulp van de muis of sneltoetsen.Door te klikken op de "Motown Engg.afd.Label" en de frequentiebandnummers verdwijnen en wees dan voorzichtig: een klik op het Hitsville USA-logo zet alle bedieningselementen in de nulstand.Ook bekend zijn de presets die typisch zijn gemaakt door Universal Audio "artiesten" voor UA.Ik heb al elders vermeld dat deze namen in dit land vaak onbekend zijn, dus het enige wat je hoeft te doen is de presets uitproberen en goedkeurend knikken als je ze leuk vindt.Allereerst is het belangrijk om te begrijpen dat dergelijke vintage apparaten niet operatief worden gebruikt: in tegenstelling tot een Elysia xfilter heeft elke frequentieband ook een tonale invloed op de ernaast.Het gaat om fase-invloeden en overlappende frequenties, maar ook om interferentie tussen componenten.Universal Audio heeft deze eigenaardigheden geërfd door de originele apparatuur van Michael Brauer te modelleren.Brauer is de geluidstechnicus voor de Rolling Stones en Coldplay.Het spreekt (bijna) voor zich dat de studio-EQ meestal op de bus wordt gebruikt en de mastering-EQ voor ... nou?Ik weet zeker dat je er wel uit komt!Op de bus grijp je meestal duidelijker in: ongebruikte frequenties worden weggevaagd, bijvoorbeeld om fasefouten te voorkomen, en andere banden worden geduwd om het speciale karakter van de track te creëren.En de Studio EQ van de Hitsville EQ Collection doet dat heel goed, terwijl hij niet gierig is met het typische Motown-karakter.Alleen moed bij het draaien van de hoge tonen en ook de mid-bass mag in Billie Jean-stijl swingen.De banden zijn gekozen voor praktisch gebruik en het werken met deze plug-in gaat snel en soepel.Hier zijn een paar geluidsvoorbeelden, altijd eerst puur, omzeild en vervolgens met de EQ geactiveerd:... en tot slot een vibrafoonMastering EQ is meestal veel subtieler, omdat het het gemengde materiaal verscherpt en aanpast.Tijdens het masteren tweak je de individuele tracks alleen in uitzonderlijke gevallen.Ook hier: De stem op de voorgrond, kleurt het algehele materiaal wat feller en geeft zo de track de perfecte sfeer.In aanloop naar (of na de mastering) kun je nog controleren of een van de filterinstellingen bijdraagt ​​aan het totaalresultaat.Afgerond.Men merkt op: dit zijn geen equalizers voor speelse karakters.In de Motown Studios werden hits geproduceerd op een lopende band en daarom zijn er geen "toeters en bellen".Deze EQ's zijn pure productiewerkpaarden.Universal Audio rekent een trotse 299 euro voor de Hitsville EQ Collection als klassieke Apollo plug-in of (en dat is echt geweldig): de EQ's zijn sinds kort onderdeel van het Universal Audio Spark-pakket, d.w.z. het abonnementsmodel zonder enige verbinding met Apollo-hardware .Aangezien de inzameling USD 149,99 per jaar kost, is dit nog een reden om het Spark-pakket zorgvuldiger te berekenen.Door de video te laden, accepteer je het privacybeleid van YouTube.Leer meerGeen franje, geen gimmicks: de Hitsville EQ Collection is gemodelleerd naar de equalizer-werkpaarden uit de beroemde studio's en ze brengen precies die groove.De optiek en vooral de geluidseffecten hebben iets dat het Amerikaanse geluid van de jaren '60 en '70 zo beroemd maakte.Ofwel afzonderlijk als UAD-plug-in voor Apollo-hardware of als onderdeel van het Spark-pakket: de Universal Audio EQ Collection is een verrijking voor iedereen die zich prettig voelt in dit genre.Sterk aanbevolen!Er zijn momenteel geen reacties op dit artikel.De commentaarfunctie van AMAZONA.de is uw forum voor persoonlijke uitwisseling over de inhoud van de artikelen.Alle daaruit voortvloeiende discussies moeten op een beleefde en feitelijke manier worden gevoerd.Politieke inhoud en uitspraken worden door de redactie verwijderd.Als u uw eigen ervaringen met een product heeft gehad, kunt u deze posten met behulp van de functie Lezersverhaal maken.Gebruik voor persoonlijke berichten de berichtenfunctie in het profiel.Je moet ingelogd zijn om een ​​reactie achter te laten.nog niet geregistreerd?Ik ben een behoorlijk wilde mengelmoes van hoofd en hart: afgestudeerd natuurwetenschapper met kennis van elektro-akoestiek, ook werkzaam in de hifi/high-end industrie, nu actief in productmarketing in IT-beveiliging.Mijn instrumenten hebben meestal witte en zwarte toetsen, maar ook muis en toetsenbord en sinds kort zelfs stalen snaren.